„Вътрешният свят на всяко дете е строго специфичен и индивидуален“. Това каза Димана Митева, психолог към Карин дом – Варна.
По думите ѝ все по-често вербалната агресия в училище става директна, индиректна или телесна спрямо ученици и учители.
„Родителите най-добре познават децата си. Индикатори могат да бъдат най-различни неща – промени в темперамента на детето, в начина на изразяване, по-затворено поведение, което започва да се задълбочава, свръх експанзия на неща, които иска да покаже, да бъде забелязано“, коментира психологът, цитирана от Фокус.
Димана Митева посочи, че вниманието би могло да бъде позитивно и негативно.
„Позитивното е похвала, потупване по рамото, а негативното – каране. Детето прави нещо, за да предизвика каквото и да е внимание, от възрастните зависи как ще реагират и какво ще последва. Детето подава сигнал, а ние трябва да намерим начина, по който да реагираме“, каза още Димана Митева.
Често агресията се свързва с периодите, които настъпват при децата, например промени, криза на възрастта.
„Най-рано агресия може да бъде проявена с началото на социализациятата – около 3-годишна възраст, когато детето вече не прекарва по-голяма част от времето си с родителите, а влиза в нова среда. Там обкръжението е друго, то вече не е само, не е център на внимание. Трусове в семейството също могат да се отразят на детето, впоследствие първи клас, всякакви външни влияния, като повишаване на изискванията около 4 клас, вътрешни и външни матури“, добави Димана Митева.