Изследователите са открили, че бебетата започват да се научават да различават звуците на речта и да ги свързват с движенията на устните и езика още докато са на едва четири месеца – много по-рано, отколкото се смяташе досега.
Любопитното изследване е публикувано в списанието Developmental Science (DevSci).
Преди това учените смятаха, че този процес започва между шест и дванадесет месеца, когато децата започват да се настройват на родния си език.
Но нови изследвания показват, че способността да се анализира как се формират звуците започва много преди това.
В експеримента 34 бебета на възраст от четири до шест месеца бяха обучени на два изкуствени езика: един с лабиални звуци (като "б" и "в") и един с езикови звуци (като "д" и "з").
Думите бяха придружени от картинки - медуза за лабиалните звуци и рак за езиковите звуци. След това на децата беше показано видео на човек, който произнася нови думи от езиците, които са научили. Децата гледаха по-дълго кадри, където артикулацията съответстваше на това, което бяха научили по-рано.
Това означава, че бебетата не просто слушат пасивно звуци, но активно ги анализират, сравнявайки ги с визуална информация.
Ранното развитие на тази способност може да помогне при диагностицирането и коригирането на говорните нарушения.
Изследователите планират да проучат дали двуезичната среда влияе на този процес и дали децата могат да разпознават други хора също толкова рано. / jenata.blitz.bg